Shakespeare and more:
Neuerscheinungen und Rezensionen

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Mittwoch, April 23, 2008

Neuerscheinungen rund um Shakespeare April 2008


Nachdem im Winter eher weniger los war in Bezug auf Neuerscheinungen zum Thema Shakespeare, legen im April 2008 die Verlage wieder los und überschlagen sich in der Herausgabe von Neuübersetzungen und Background-Literatur.

William Shakespeare: Titus Andronicus

Deutsche Prosafassung, Anmerkungen, Einleitung und Kommentar von Markus Marti
Broschiert: 416 Seiten
Verlag: Stauffenburg
Auflage: 1 (20. April 2008)
Sprache: Deutsch, Englisch
ISBN-10: 3860575686
ISBN-13: 978-3860575680

Titus Andronicus ist ein Horrorstück, das wegen seines grotesken und extrem blutigen Inhalts lange nur widerstrebend und mit Naserümpfen Shakespeare zugeschrieben wurde, aus demselben Grunde aber in neuerer Zeit immer wieder Grundlage für moderne Bearbeitungen (Friedrich Dürrenmatt, Hans Hollmann, Heiner Müller, Botho Strauß), erfolgreiche Verfilmungen (Jane Howell, 1985, Julie Taymor, 1999) und aufsehenerregende Inszenierungen wurde. Die Herkunft des frei erfundenen Stoffes ist umstritten.
Diese Ausgabe versucht, die Entstehungsgeschichte zu entwirren und vereint deshalb erstmals alle noch erhaltenen frühen Bearbeitungen des Stoffes: die Shakespeare zugeschriebene Tragödie, das englische Volksbuch, die englische Ballade und das von englischen Wanderschauspielern in Deutschland gespielte und 1620 gedruckte Stück Eine sehr klägliche Tragoedia von Tito Andronico und der hoffertigen Kayserin, darinnen denckwürdige actiones zu befinden.

William Shakespeare: The Two Gentlemen of Verona

Deutsche Prosafassung, Anmerkungen, Einleitung und Kommentar von Sylvia Zysset
Broschiert: 387 Seiten
Verlag: Stauffenburg
Auflage: 1 (20. April 2008)
Sprache: Deutsch, Englisch
ISBN-10: 3860575694
ISBN-13: 978-3860575697

Der Versuch, dem besten Freund die Freundin auszuspannen, gilt auch unter heutigen Jugendlichen als unfein; des Freundes Freundin gar vergewaltigen zu wollen, kann jede Männerfreundschaft gefährden. Verlass ist nur auf die Gefühle der Frauen, welche alles zu einem guten Ende führen.
Wie in vielen Komödien Shakespeares sind die Diener in The Two Gentlemen of Verona lustiger als ihre Herren, und die moralischen Prinzipien des vielleicht einzigen Hundes auf Shakespeares Bühne sind denen aller Herren ohnehin überlegen.
Dieses vergnügliche Frühwerk Shakespeares behandelt Themen, die zeitlos brisant sind, aber nicht immer so offen dargestellt werden konnten, wie das in unserer Zeit möglich ist. In den letzten Jahren hat man sich deshalb auf der Bühne und in der Forschung wieder vermehrt mit den komischen Gefühlsverwirrungen des Quartetts aus Verona beschäftigt.

Ina Herres: Shakespeare im Englisch-Unterricht

Broschiert Verlag: Vdm Verlag Dr. Müller
Erscheinungsdatum: April 2008
Paperback
52 Seiten (!)
ISBN-10: 3836475561
ISBN-13: 978-3836475563

Leider ist es mir kurzfristig nicht gelungen, der Homepage des Verlags weitere Informationen über diesen Band zu entlocken. Vielleicht sollten sie ihren Website-Programmierer wechseln oder diesem ein Mitspracherecht bei der Seitengestaltung einräumen. Falls der Verlag auf der Suche nach einem fähigen Programmierer ist, hätte ich einen Tipp für ihn....
Fündig geworden bin ich schließlich auf der Homepage von www.bod.de:

Die ganze Welt ist Bühne.
Und alle Fraun und Männer bloß Spieler. (Wie es euch gefällt; II,7)


Viele Lehrer nutzen dieses Zitat aus dem bekannten Shakespeareschen Drama, um den Beginn ihres Englisch-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe zum Thema Shakespeare einzuleiten. Warum? Etwa um den Schülern zu demonstrieren, wie allgegenwärtig Shakespeares Verse heute noch sind? Um zu zeigen, dass dieser Genius, dessen kreative Phase vor über 400 Jahren stattfand, schon damals wusste, dass Spiel und Wirklichkeit sehr eng miteinander verbunden sind?
Fakt ist, dass die Zeit der Lehrer sehr begrenzt ist, ihren Schülern die Weltanschauung und das soziokulturelle Leben der elisabethanischen Bevölkerung sowie die Wirkungszeit und Werke Shakespeares anschaulich zu vermitteln. Gerade die Dramentexte sind für Schüler nur schwer verständlich. Doch wie können Shakespeares Verse verstänlicher gemacht werden?
Die theaterpägogische Herangehensweise zeigt Wege, den kulturellen Zeitgeist, der so exemplarisch für das Elisabethanische Theater ist, durch theatrale Mittel transparent und somit gerade für Schüler zugänglich zu machen.

Ina Herres, Jahrgang 1981, Studium der Theater- und Filmwissenschaft in Bochum, Mainz und Wellington/NZ. Anschließend Aufbaustudiengang Theaterpädagogik (BuT) in Heidelberg. Seit 2007 arbeitet Ina Herres als Theaterpädagogin am Hessischen Staatstheater Wiesbaden und als freie Mitarbeiterin für neko - Agentur für Neue Kommunikation, Mainz.

Brigitte Sessler: Hamlet ein lyrisches Politikum?

Gebundene Ausgabe: 320 Seiten
Verlag: Universitätsverlag Winter
Auflage: 1 (April 2008)
Sprache: Deutsch
ISBN-10: 3825354555
ISBN-13: 978-3825354558

Am Anfang steht die Entdeckung einer erstaunlich kontinuierlichen Präsenz und dauerhaften zeitgeschichtlichen Brisanz des Shakespeareschen Dramenhelden Hamlet in der deutschsprachigen Lyrik seit dem 18. Jahrhundert. Der Untersuchung der bislang größtenteils unbekannten Hamlet -Gedichte liegt die Frage zugrunde, ob und wieweit geschichtliche Wirklichkeiten, insbesondere politische Konstellationen, die lyrische Hamletdeutung beeinflußt haben. Von besonderem Interesse ist zum einen die vom 19. ins 20. Jahrhundert reichende Kontinuität des kritischen Deutschland ist Hamlet -Motivs, das im Zusammenhang mit despotischen bzw. totalitären Machtstrukturen Anwendung findet, zum anderen die Weiterentwicklung des Motivs zum selbstreflexiv-tatgehemmten Hamlet-Intellektuellen, der im Osten mit der kommunistischen Revolution, im Westen mit der 68er-Protestbewegung in Verbindung gebracht wird.

Nate Eastman: Shakespeare and the Great Dearth

Taschenbuch: 104 Seiten
Verlag: Vdm Verlag Dr. Müller
Erscheinungsdatum: April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 3836498286
ISBN-13: 978-3836498289

By 1597, years of torrential rains had devastated English agriculture, flooding fields and folds and raising the price of grain beyond the means of the market dependent poor - a misfortune made crisis by a long term decline in wages and the incidental crippling of traditional charitable supports. But, perhaps for the first time in English history, Crown and municipal interventions in grain markets promised to relieve the worst effects of these harvest failures, demonstrating both the potential benefits of comprehensive government policy and the potential disasters of policy failure. Famine consequently emerged in the late sixteenth century as a grammar of social and political organization, becoming a rhetoric through which the abstractions of governance were made visible in Shakespearean poetry and drama.

Nate Eastman is an Assistant Professor of English at Earlham College whose research interests include witchcraft, gluttony, and seventeenth-century competitive eating. He lives in Richmond, Indiana, scant miles from the largest RV dealership in North America.

Stefan George: Shakespeare Sonette.

Sämtliche Werke in achtzehn Bänden: Umdichtung: Bd. 12
Gebundene Ausgabe: 265 Seiten
Verlag: Klett-Cotta
Auflage: 1 (April 2008)
Sprache: Deutsch
ISBN-10: 3608951172
ISBN-13: 978-3608951172

Mit diesem Band liegt nun die große Übertragung der Sonette Shakespeares mit kritischen Anmerkungen und erläuterndem Kommentar vor. Sie machen so zum ersten Mal die Übersetzungsleistung Georges detailliert nachvollziehbar und ermöglichen dem Leser und der Wissenschaft einen neuen Zugang zum Text und seiner Entstehung. Die Dichtungen Shakespeares treten uns hier »in einer zugleich erschreckenden und bezaubernden Fremdheit« entgegen, so eine Formulierung Friedrich Gundolfs. Schon Georges Zeitgenossen erkannten, dass die Umdichtungen »den Geist«, »die Musik« und das »Formprinzip« der Shakespear'schen Kunstwerke nicht nur erfassen, sonden »in sich tragen«.
Auch für das Werk Georges selbst ist diese Übersetzungsarbeit zentral, denn sie ist aufs Engste mit seinem Programm der Preisung einer »welterschaffenden Kraft der übergeschlechtlichen Liebe« verbunden und verweist so direkt auf das lyrische Werk Georges.

Insoon Lee: Shakespeare-Inszenierungen in Korea seit 1970

Dissertation Theaterwissenschaften, Ludwig-Maximilians-Universität München (2008)
Taschenbuch: 282 Seiten
Verlag: Dr. Hut
Erscheinungsdatum: 5. April 2008
ISBN-10: 3899637046
ISBN-13: 978-3899637045

Eine Untersuchung zur interkulturellen Rezeption anhand exemplarischer Aufführungen von Hamlet und Romeo und Julia.

Ganz anders sieht der Markt zum Thema Shakespeare in England aus. 77 Neuerscheinungensind allein für den April 2008 gelistet. Darunter sind einige Neueditionen der Werke, aber auch interessante, zuweilen auch recht spekulative Werke über den Autor. Blöderweise lassen sich englische Taschenbücher nicht ohne weiteres direkt auf amazon.de verlinken, obwohl sie dort erhältlich sind. Klicken Sie einfach auf das amazon-Werbebanner links, um zum Buchhandel zu kommen und geben Sie den Namen des Buches im Suchfenster ein.

Bill Bryson: The world as a stage

Taschenbuch: 272 Seiten
Verlag: Harperperennial
Erscheinungstermin: 1. April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 000719790X
ISBN-13: 978-0007197903

This short biography of William Shakespeare by world famous writer Bill Bryson brims with the author's inimitable wit and intelligence. Shakespeare's life, despite the scrutiny of generations of biographers and scholars, is still a thicket of myths and traditions, some preposterous, some conflicting, arranged around the few scant facts known about the Bard -from his birth in Stratford to the bequest of his second best bed to his wife when he died. Following his international bestsellers 'A Short History of Nearly Everything' and 'The Life and Times of the Thunderbolt Kid', Bill Bryson has written a short biography of William Shakespeare for the Eminent Lives series -- which seeks to pair great subjects with writers known for their strong sensibilities and sharp, lively points of view.

A. D. Nuttall: Shakespeare the Thinker

Taschenbuch: 448 Seiten
Verlag: Yale University Press
Erscheinungsdatum: April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 0300136293
ISBN-13: 978-0300136296

A. D. Nuttall's study of Shakespeare's intellectual preoccupations is a literary tour de force and comes to crown the distinguished career of a Shakespeare scholar. Certain questions engross Shakespeare from his early plays to the late romances: the nature of motive, cause, personal identity and relation, the proper status of imagination, ethics and subjectivity, language and its capacity to occlude and to communicate. Yet Shakespeare's thought, Nuttall demonstrates, is anything but static. The plays keep returning to, modifying, and complicating his creative preoccupations. Nuttall allows us to hear and appreciate the emergent cathedral choir of play speaking to play. By the later stages of Nuttall's book this choir is nearly overwhelming in its power and dimensions. The author does not limit discussion to moments of crucial intellection but gives himself ample space in which to get at the distinctive essence of each work.Much recent historicist criticism has tended to 'flatten' Shakespeare by confining him to the thought-cliches of his time, and this in its turn has led to an implicitly patronizing view of him as unthinkingly racist, sexist, and so on.
Nuttall shows us that, on the contrary, Shakespeare proves again and again to be more intelligent and perceptive than his 21st-century readers. This book challenges us to reconsider the relation of great literature to its social and historical matrix. It is also, perhaps, the best guide to Shakespeare's plays available in any language.

Stanley Wells: Coffee with Shakespeare

Gebundene Ausgabe: 144 Seiten
Verlag: Duncan Baird Publishers
Erscheinungsdatum: 10. April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 1844835766
ISBN-13: 978-1844835768

A chat with William Shakespeare turns into an evocative journey into the personal and professional worlds of the greatest writer in the English language. Over the past four centuries his iconic status as a poet and dramatist has come to represent what it means to be a genius, and his words have given us a means of expressing every human emotion. But what kind of a man was he? Here we are able to follow his steps from a small town in Warwickshire to centre stage in Elizabethan London. We hear about his favourite actors, his methods of writing, his learning, his inspiration and ambitions, his relations with his wife and children ...and with rival playwrights such as Ben Jonson and Christopher Marlowe. And we learn too about the colourful, often surprisingly violent but also surprisingly civilized times in which he lived.

Rosie Dickins: Shakespeare

Young Reading (Series 3)
Gebundene Ausgabe: 64 Seiten
Verlag: Usborne Publishing Ltd
Erscheinungsdatum: 25. April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 0746090021
ISBN-13: 978-0746090022

This is a new title in "Young Reading Series Three", which is aimed at children whose reading ability and confidence allows them to tackle longer and more complex stories. It describes the life of the Bard, from his childhood in Stratford-Upon-Avon to his career as a playwright and performer and the influence which his great works continue to hold today. It is illustrated by Christina Uzner, illustrator of "Usborne Young Reading Series Three Leonardo Da Vinci", alongside photography of real-life locations connected to Shakespeare. It is developed in consultation with Alison Kelly, who is a senior lecturer in education and an early reading specialist from Roehampton University. It is beautifully produced hardback with ribbon marker.

William Shakespeare. The Complete Works

Hrsg.: Jonathan Bate, Eric Rasmussen (Royal Shakespeare Company)
Taschenbuch: 2552 Seiten
Verlag: Palgrave Macmillan
Erscheinungsdatum: April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 0230200958
ISBN-13: 978-0230200951

This is the first and only edition to be developed by and for the Royal Shakespeare Company, the world's leading Shakespeare theatre company. It is illustrated with photographs of performances chosen by RSC Directors. It is beautifully packaged, with clear, reader-friendly single-column page design on crisp white paper. It features outstanding on-page notes which explain words and phrases unfamiliar to a modern audience, including the slang, political references and bawdy humour often ignored or censored in competing editions. It is a definitive modern-spelling edition of Shakespeare's text based on the 1623 First Folio. It is suitable for undergraduates or A-level students of Literature or Drama; lecturers or teachers of Literature or Drama.It is also suitable as birthday, christmas, wedding or graduation gifts. It is useful in Public Libraries, Academic Libraries, School Libraries.Developed in partnership with The Royal Shakespeare Company, this fresh new Complete Works combines the very latest scholarship with elegant writing and design.
Leading the editorial team is renowned Shakespearean scholar Professor Jonathan Bate who has worked in close collaboration over many years with the artists and archivists at the RSC. His introductions and notes draw on a unique wealth of experience and resources and will help the reader to understand Shakespeare's plays as they were originally intended - as living theatre to be enjoyed and performed.

Steve Sohmer: Shakespeare for the Wiser Sort

Solving Shakespeare's Riddles in the Comedy of Errors, Romeo and Juliet, King John, 1-2 Henry IV, the Merchant of Venice

Gebundene Ausgabe: 208 Seiten
Verlag: Manchester University Press
Erscheinungsdatum: April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 0719076676
ISBN-13: 978-0719076671

William Shakespeare's plays are riddled with passages, scenes and sudden plot twists which baffle and confound the most devoted playgoer and the most attentive commentator. Why, for example, didn't Hamlet succeed to the throne of Denmark at the instant of his father's death? (It's not because the Danish throne was elective.) Why does Chorus in "Romeo and Juliet" promise his audience 'two houres trafficke of our stage' when the play obviously runs almost three hours? Why does "Othello" seem to unfold in double-time? What did Cicero say as he watched Julius Caesar swoon? And why won't Casca dare repeat it? At the end of "Othello", why is the half-dead Michael Cassio suddenly appointed governor of Cyprus? How is it that Old Hamlet sent his son to school in (Protestant) Wittenberg but his Ghost was sent to (Catholic) Purgatory? And is there cause-and-effect here? Who is the historical figure behind the shadowy Frenchman Lamord? How can Lancelot Gobbo be correct (and he is) when he claims Black Monday (the day after Easter) and Ash Wednesday (the 41st day before Easter) once fell on the same day? And what is a 'dram of eale'?
This engaging and lucid book solves these tantalizing riddles and many others. Shakespeare for the wiser sort investigates a remarkable array of Shakespeare's histories, comedies and tragedies, from "The Comedy of Errors" to "Cymbeline" - plays written over two decades - which constitute the central core of the playwright's contribution to English literature. This lively, unpretentious and often startling book reveals the endless delight William Shakespeare took in playing with language, with ideas, and with time.

Jack Lynch: Becoming Shakespeare

Gebundene Ausgabe: 288 Seiten
Verlag: Constable
Erscheinungdsdatum: 24. April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 1845298233
ISBN-13: 978-1845298234

"Becoming Shakespeare" begins where most Shakespeare stories end, with his death in 1616. Jack Lynch has written the definitive biography of Shakespeare's afterlife: the fascinating tale of his unlikely transformation from provincial playwright to universal Bard. Unlike later literary giants, Shakespeare created no stir when he died. Within a few years he was nearly forgotten. And when London's theatres were shut down in 1642, he seemed destined for oblivion. With the Restoration in 1660, however, the theatres were open once again, and Shakespeare began his long ascent. No longer merely one playwright among many, he became the transcendent genius at the heart of English culture.Fifty years after the Restoration scholars began taking him seriously. Fifty years after that he was considered England's greatest genius. And by 1800 he was practically divine, what Jane Austen called 'part of an Englishman's constitution'.Jack Lynch brilliantly chronicles Shakespeare's afterlife - from the revival of his plays to the decades when his work was co-opted and 'improved' by politicians and other playwrights, and culminating with the 'Bardolatry' of the Stratford celebration of Shakespeare's three-hundredth birthday in 1864.
"Becoming Shakespeare" is not only essential reading for anyone intrigued by the myth of Shakespeare, but it also offers a consideration of the vagaries of fame.

David Schalkwyk: Shakespeare, Love And Service

Gebundene Ausgabe: 336 Seiten
Verlag: Cambridge University Press
Erscheinungsdatum: 30. April 2008
Sprache: Englisch
ISBN-10: 0521886392
ISBN-13: 978-0521886390

Peter Laslett's comment, in The World We Have Lost, that in the early modern period 'every relationship could be seen as a love-relationship' presents the governing idea of this book. In an analysis that includes Shakespeare's sonnets and a wide range of his plays from The Comedy of Errors to The Winter's Tale, David Schalkwyk looks at the ways in which the personal, affective relations of love are informed by the social, structural interactions of service. Showing that service is not a 'class' concept, but rather determined the fundamental conditions of identity across the whole society, the book explores the inter-penetration of structure and affect in relationships as varied as monarch and subject, aristocrat and personal servant, master and slave, husband and wife, and lover and beloved, in the light of differences of rank, gender and sexual identity.

Penny Gay: The Cambridge Introduction to Shakespeare's Comedies

Reihe: Cambridge Introductions to Literature
Taschenbuch: 164 Seiten
Verlag: Cambridge University Press (17. April 2008)
Sprache: Englisch
ISBN-10: 0521672694
ISBN-13: 978-0521672696

Why did theatre audiences laugh in Shakespeare's day? Why do they still laugh now? What did Shakespeare do with the conventions of comedy that he inherited, so that his plays continue to amuse and move audiences? What do his comedies have to say about love, sex, gender, power, family, community, and class? What place have pain, cruelty, and even death in a comedy? Why all those puns? In a survey that travels from Shakespeare's earliest experiments in farce and courtly love-stories to the great romantic comedies of his middle years and the mould-breaking experiments of his last decade's work, this book addresses these vital questions. Organised thematically, and covering all Shakespeare's comedies from the beginning to the end of his career, it provides readers with a map of the playwright's comic styles, showing how he built on comedic conventions as he further enriched the possibilities of the genre.

Last, not least: Oxford University Press legt in der Reihe Oxford World's Classics gleich eine ganze Reihe von Werken Shakespeares im April neu auf, alle mit einheitlichem Layout, alle mit einer Einleitung zu dem Werk versehen. Für einen Klassiker ohne große redaktionelle Bearbeitung ist der Preis von ca. 10,- Euro eher überraschend, für ein Taschenbuch aber zumindest nicht überhöht.

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